Børn, bedsteforældre og frivillige skaber fællesskab med garn og pinde
I en tid hvor skærme dominerer børns fritid, 47 elever på Bredebro Skole i en anden retning: De brugte tre lektioner på at lære at strikke – i selskab med deres bedsteforældre, lærere og frivillige fra strikkefestivalen Masker i Marsken. Resultatet blev farverige bolde og stærke bånd mellem generationer.
Det fælles strikkeprojekt er en del af en større bevægelse, hvor skoler, kulturaktører og familier bruger håndarbejde som en vej til fordybelse, fællesskab og trivsel. På Bredebro Skole mødte børnene op med garn og nysgerrighed – og gik hjem med nye færdigheder, bolde og en fælles oplevelse, de vil huske.
– Jeg frygtede, at det ville være svært, men det var faktisk meget sjovere, end jeg troede, og jeg fik hjælp af min mormor, sagde en elev fra 4. klasse.
Fællesskab i hver maske
Eleverne arbejdede sammen med bedsteforældre, lærere og frivillige for at lære at strikke lapper, som de syede sammen til bløde bolde. Aktiviteten kombinerede læring med nærvær og skabte kontakt mellem generationer, der ellers sjældent mødes i hverdagen.
– Det har været fantastisk at se, hvordan både børnene og de voksne har engageret sig og arbejdet sammen, siger Gitte, lærer på Bredebro Skole, og fortsætter: Vi har virkelig haft en god oplevelse, og børnene er stolte af de bolde, de har lavet.
Et samarbejde med perspektiv
Aktiviteten er et en del af Masker i Marskens børne- og ungeprojekt, som bruger strik og tekstilaktiviteter til at fremme fællesskab og trivsel i Tønder Kommune:
– At samle så mange børn, frivillige og bedsteforældre om noget så enkelt og givende som strik, er en kraftfuld måde at skabe nye traditioner i lokalsamfundet, siger Aristea Vestergaard Pappas, børne- og ungekoordinator i Masker i Marsken.
Med 47 elever, over 20 bedsteforældre og stor opbakning fra lærere og frivillige håber både skole og festival nu på, at projektet bliver en årlig tradition.
