Sønderjyske virksomheder kører mere grønt

Sønderjyske virksomheder kører mere grønt

Der er strøm i udviklingen blandt de sydjyske virksomheder, hvor en stigende andel nu sætter sig bag rattet i en elvarebil, når de kører ud til dagens opgaver. Antallet af elvarebiler blandt de sydjyske virksomheder er steget med 82 procent det seneste år. Den udvikling glæder erhvervsorganisationen TEKNIQ, der organiserer virksomheder i det tekniske erhvervsliv.

– Vi er rigtig glade for, at den grønne bilpark er ved at komme op i gear i Sydjylland. Det viser, at virksomhederne tager ansvar og bidrager aktivt til den grønne omstilling – ikke mindst i en landsdel, hvor afstande og køretid ellers kunne tale for det modsatte, siger Nicolai Siegumfeldt, underdirektør i TEKNIQ.

Antallet af elvarebiler er siden marts 2024 steget med 82 procent i Sydjylland. De største stigninger er i Varde, Haderslev og Tønder kommune. På landsplan er antallet af elvarebiler steget med 68 procent, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Stopklodserne skal væk
Selvom udviklingen er positiv, advarer TEKNIQ mod at tro, at omstillingen sker af sig selv. Virksomhederne møder stadig konkrete barrierer:

– Vi oplever desværre, at rammevilkårene halter bagefter. Der kan for eksempel være en udfordring med utilstrækkelig ladeinfrastruktur – især uden for de større byer. Og usikkerhed om fremtidige afgifter kan få virksomheder til at tøve. Hvis vi skal holde tempoet i omstillingen, kræver det politisk handling og stabile rammer, siger Nicolai Siegumfeldt.

Der er fra politisk side lagt op til, at afgiften på elvarebiler stiger med 8 procentpoint hvert år fra 2026 frem mod 2030, ligesom bundfradraget også justeres.

Grøn omstilling til hele landet
TEKNIQ understreger, at hvis den grønne omstilling skal lykkes på tværs af hele landet, er det nødvendigt, at Sydjylland og andre regioner får samme muligheder som de største byområder.

– Den grønne omstilling må ikke blive en storbyløsning. Vi skal sikre, at også små og mellemstore virksomheder i Sydjylland kan være med, ellers risikerer vi at tabe momentum, mener Nicolai Siegumfeldt.